“Als…….., dan……… En als……….., dan…………. En stel je voor dat…………, nou dan…….. Maar wat als dat gaat gebeuren. Nou dan is het pas echt erg.”

Het zit ingesleten in onze maatschappij. De wat-als-dan-verhalen. Diep ingesleten. Je hoort ze overal. Op elke hoek van de straat, bij de kapper, in de supermarkt. Ze duiken overal op. Zomaar, ineens. Ze zitten in ons hoofd en komen er uit door het uitspreken van alle mogelijke scenario’s die zouden kunnen gebeuren. We kunnen er hele gesprekken mee vullen, uren voorbij laten gaan vol met wat-als-dan-gedachten.

Het zet ons stil. Meer dan stil. Het verlamt ons. Het zorgt voor stagnatie. Al die apen, leeuwen en beren staan ons in de weg. Ze trekken ons uit onze kracht. Ze vreten aan ons zelfvertrouwen. De actieve Ki-stroom wordt geblokkeerd en we gaan door die angsten in ons hoofd zitten. We worden een angsthaas.

Het Ki-werkboek heeft een tip om angst de kop in te drukken. Angst verdwijnt door het inprenten van de volgende regel: Je wordt pas bang als angst letterlijk voor je staat. Je wordt pas bang voor een inbreker, als hij ook werkelijk tegenover je staat. Je wordt pas bang voor vliegen, als het vliegtuig met jou daarin daadwerkelijk naar beneden stort. En je wordt pas bang dat je partner je verlaat, als hij daadwerkelijk wegloopt. Als je deze levensinstelling toepast, bespaart dat je dat een hoop negatieve energie. Je kunt je aandacht beter constructief en positief inzetten. Ontwikkel een sterke en actieve Ki-stroom. Je gaat ontdekken dat de schijnwereld van je gedachten oplost wanneer je aandacht en lichaamsgewicht in je Ki-punt rusten.

Dus als je niet meer het haasje wilt zijn van angst, laat die angsthaas er dan als een haas van doorgaan.

Meer 108 dagen Ki

Share