Handleiding Nature Quest (n.a.v. de ervaring van 3 nachten alleen zijn in de natuur)

Herken je dat? Dat je iemand iets probeert uit te leggen wat eigenlijk niet te omschrijven is? Maar dat je het wel graag wilt doen omdat het zo indrukwekkend was, zo impactvol? Ik bedoel zoiets als: het gevoel dat je had toen je vol trots rondreed in je eerst aangekochte auto. De ervaring die je had nadat je voor het eerst op vakantie was geweest in een ander continent. Dat je iets hebt gegeten wat zo zalig smaakt dat je het meteen bombardeert tot je lievelingsgerecht. Of dat je een poging doet om te verwoorden wat voor een ongelofelijk gevoel het je gaf toen je voor het eerste keer in het luchtruim zweefde toen je ging parachutespringen. Of dat intense gevoel dat er is als je kind geboren wordt. Nou zo’n onbeschrijfelijk gevoel, dat zo overweldigend is dat je het wilt delen en weet dat dat eigenlijk niet te doen is.

Hierbij mijn verwoede poging om je een indruk te geven van wat een Nature Quest is en hoe ik dat ervaren heb. Om het toch enigszins kort en bondig te houden heb ik er een gebruiksaanwijzing van gemaakt.

 

Natuurlijke oplosser – gebruiksaanwijzing

Nature Quest is een tijd van enkele dagen op jezelf zijn in de natuur zonder afleiding van dagelijkse beslommeringen, zonder voedsel en met alleen minimale benodigdheden. Nature Quest is gebaseerd op eeuwenoude principes uit de natuur.

Belangrijke bestanddelen:

Tijd: Totaal 12 dagen, waarvan 5 dagen (lichte) voorbereiding, 2 dagen goed begeleide voor- en nazorg, 64 uur Quest zelf en (minimaal) 2 dagen indrukverwerkingstijd.

Dag 1 t/m 5: Vermijden van alcohol, koffie en vlees. Veel water en groene thee drinken. Fruit- en groente inname verhogen en inname porties afbouwen.

Dag 6: Een stuk fruit als ontbijt, naar locatie voor instructie, begeleiding, rituelen, uittocht en plek in natuur zoeken

Dag 7 en 8: Totaal op jezelf zijn in de natuur

Dag 9: Halve dag op jezelf en halve dag rituelen, nazorg en weer naar huis

Dag 10 en verder: De indalingstijd, verwerking en inbedding

Locatie: Een groot, jong bos in Flevoland met een basiskampveld voor de voorbereidingen en uiteindelijk (voor de Quest zelf) een cirkel van 3 meter doorsnede voor jou alleen in het bos.

 Voorzorgsmaatregelen en paklijst:

  • Een tarp of stevig zeil (met touwtjes) van minimaal 2 x 3 meter dat je tussen bomen kunt spannen zodat je altijd droog blijft (tent mag niet)
  • Rugzak (om alles mee te nemen)
  • Slaapzak en extra (fleece)dekens
  • Slaapmatje, kussentje en eventueel een zitmatje
  • Zaklamp en hoofddeksel
  • Voldoende warme kleding, regenkleding en sokken
  • Gymschoenen of wandelschoenen
  • WC papier en 2 vuilniszakken
  • Anti-mug/teken, anti-teken spray en zonnebrandcrème
  • Een offerobject (dat symbool staat voor wat je achter je wilt laten en dat verbrand kan worden)
  • 6 flessen van 1,5 liter voor de solo
  • 6 citrusvruchten en flesje Ahornsiroop

Dosering op dag 6:

Bij locatie aangekomen kan de ontvangst, door het hostingteam van 365 dagen succesvol en de 84 andere questers, aanvoelen als een onderdompeling in een warm bad.

De goede begeleiding en de grondige instructie van de ervaren Nature Quest-organisatie en coaches over warm blijven in de nacht, omgaan met teken(beten), opzetten van tarp (zeil), omgaan met (eventueel) hongergevoel of andere voorkomende quest-verschijnselen zorgen ervoor dat vertrouwensgevoel verstevigd wordt.

De individuele ontspannings- en verdiepingsoefeningen verplaatsen focus van hoofd naar het lichaam. De verdiepingsoefeningen met mede-questers zorgen voor afstemming op de kracht in eigen lichaam en de verbondenheid met anderen en jezelf. Daarnaast volgen er prachtige tips en suggesties om toe te passen tijdens de uiteindelijke quest.

Vervolgens vormt zich, op natuurlijke wijze, een groepje van drie mensen en drie van die groepjes mengen zich tot een Questteam van negen personen. Tijd om belemmeringen en alles waarvan je afscheid wilt nemen op te schrijven en hardop te benoemen binnen jouw team. Om daarna deze geschreven woorden te verbranden in de dansende vlammen. En zo te zien hoe die beperkingen zich oplossen en transformeren tot licht en warmte. Let op; dit kan zowel in letterlijke en figuurlijke zin zijn.

Dan breekt de tijd aan om in beweging te komen. Weg van dat wat niet meer hoeft te zijn. Naar het groene gras om zittend met team een cirkel vormen. Er volgt voldoende tijd en aandacht om intenties en (eventuele) geheimen te onthullen. De ruime gelegenheid om te delen zorgt voor ongekende openheid. Een veelvoorkomend verschijnsel is dat er dingen worden geuit waarvan je niet eens bewust was van dat het je in de weg zat. Dit verschijnsel is vooral van toepassing doordat het in de rede vallen en advisering van anderen is uitgesloten. Vol aandacht oog en oor voor de ander hebben is daar het enige ingrediënt.

De laatste voorbereidingen

Het laatste avondmaal verorberen. Een bordje soep en een broodje. Aanleggen van de watervoorraad van 9 liter. En eventueel snijden van citrusvruchten en ahornsiroop toevoegen aan het vocht. Nog één keer naar een “echt” toilet om de laatste afvalstoffen te verwijderen.

Uittocht (start van de tocht vanaf basiskamp naar eigen plek in bos):

Een intense en indrukwekkende verbinding door te bewegen over het pad dat aan beide zijden omringd is door een rijen dikke mensenmassa. Deze 749 dagquesters laten hun betrokkenheid voelen door het opsteken van hun hand, in stilte. Dit dringt door tot in je binnenste zijn, zodat je er een brok in je keel van krijgt. (Over een goed begin is het halve werk gesproken).

Langs basiskamp voor laatste instructies en cirkel van verbondenheid. Dan met coach en team van 9 personen naar deel van bos om je plekje voor komende dagen uit te zoeken. De twee naaste buddy’s weten jouw plek en jij die van hen. De coach komt je coördinaten opnemen en je hebt een fluitje om als waarschuwingssignaal te gebruiken.

Quest-plek

Creëren van cirkel van ongeveer 3 meter doorsnede waarin je ruim 60 uur alleen verblijft zonder telefoon, horloge, leesvoer, muziek, schrijfwaren of papier. Je ziet alleen natuur om je heen en maakt jouw “mini-kamp” gereed voor de nacht die bijna invalt. Dit is het startschot voor het quest-avontuur. Blijven in jouw cirkel en zijn met wat er is. De vraag die je mee kan nemen is: “Wie ben ik als ik niks meer heb?”

Mogelijke gevolgen tijdens de Nature Quest zelf:

  • Verminderende gedachtestroom. Een duidelijk besef dat je veel gedachten hebt. Enorm veel. De onderkenning dat je die “normaal” probeert te bestrijden door iets te gaan doen. En de opmerkzaamheid dat de storm van gedachten vanzelf afneemt in een groene, natuurlijke omgeving waar in je niets meer hebt en niks meer hoeft.
  • Ervaren van tijdloosheid. De ondervinding dat tijd gewoonweg niet bestaat of minimaal bedacht is. Er is alleen licht, donker en schemering. Hoe laat het is, is totaal niet van belang. Je hoeft namelijk niks. Echt niets.
  • Uitblijven van honger- of trek-in-iets-gevoel. Veroorzaakt door goede voorinstructies en afbouw van voedselinname. En het besef dat (bezig zijn met) eten je eigenlijk afleidt van wat er echt toe doet.
  • Dat je veel slaapt, maar wellicht ook niet. Omdat er geen tijdsaanduiding is, weet je het niet. Door bewolkte weer (en dus ontbreken van zon aan hemel) kan er zelfs geen inschatting worden gemaakt van tijd.
  • Realiseren dat je door het dagelijks druk bezig te zijn in je “normale” leven je eigenlijk een onderliggend intens verlangen onderdrukt.
  • Innerlijke rust. Door de afwezigheid van afleiders zoals telefoon, deurbel, leesvoer en internet. Geen treinen die gehaald moeten worden, geen missen van deadlines en ontbreken van etenstijden (voeding tot je nemen doe je namelijk helemaal niet).
  • Een onkenbaar gevoel van vervulling. De gewaarwording dat er niks is en tegelijkertijd ook alles.
  • Verrassende ervaring dat je niks nodig hebt. Dat jij een heel fijn gezelschap bent voor jouzelf. Dat alles in je zit. Dat er niks ontbreekt.
  • Verhelderende begrippen. Door prangende vragen vanuit ander perspectief en gezichtspunt te bekijken lijken oplossingen zich als vanzelf te ontvouwen.
  • Besef dat bestudering van de kleinste dieren in de natuur tot grootste inzichten kunnen leiden.

Let op:

Na 64 uur alleen in de natuur te zijn geweest word je door de coach opgehaald en begeleidt. Er is voldoende tijd om je tas te pakken en afscheid te nemen van “jouw” plek in de natuur. Met jouw team en coach loop je terug naar basiskamp waar je de medequesters ziet. In een zittende cirkel deel je vol aandacht jouw ervaringen met jouw team van negen mensen en de coach. Terwijl je intens geniet van het schaaltje gesneden fruit dat je toegereikt krijgt en de noten die klaar staan. Na het waardevolle delen is het tijd voor warme soep en brood om het kampvuurtje. Vervolgens de afsluitende rituelen en mogelijkheid tot delen met de volledige groep. Als echte afsluiter wordt er een kring gevormd met de ruim 90 mensen en zegt iedereen luid en duidelijk zijn of haar samenvattende woord. Veel voorkomende gevoelens als: intens, groots en samenhorigheid komen hier als vanzelf boven drijven. Dan is het tijd voor warmtevol afscheid nemen en vervolgt iedereen zijn weg naar huis. Dan kunnen de volgende gevolgen en verschijnselen toeslaan.

Mogelijke gevolgen op langere termijn:

  • In lagere versnelling komen. Door het langere tijd stilstaan en stilzijn is er een zeer verhoogde kans dat je langzamer gaat praten en lopen. Je voelt dat je niet zo snel (meer) wilt en hoeft als de wereld om je heen.
  • Andere dagindeling en tijdsbesteding. Ineens blijk je te zien wat je niet langer nodig blijkt te hebben en wat er eigenlijk voor jou juist wel toe doet.
  • Heftige aandrift om ruimte te creëren door je te ontdoen van dat wat je (blijkbaar) in de weg staat. Aantal ritten naar kringloopwinkel stijgt. En Marktplaats krijgt toenemend aantal advertenties.
  • Sterke drang naar natuurlijk voedsel. De snelle, suikervullende producten smaken niet (meer). Je kiest bewust wat je in jouw lichaam naar binnen stopt. Dat gebeurt met aandacht. Je kan meer genieten van het bereiden en eten van (h)eerlijk voedsel.
  • Het kan voorkomen dat dingen die je heel veel bezighielden, zomaar ineens geen issue meer zijn.
  • Verbinding voelen met een groter bewustzijn. Een nieuwe kijk op jouw leven en de verbondenheid met de (jouw) natuur.

Ontwenningsverschijnselen:

  • Vermeerderde behoefte hebben om terug te keren naar de natuur.
  • Serene rust ervaren. Dat kan aanvoelen als een soort van lichtheid. Alsof je ontlast bent van zware dingen.
  • Opborrelende intense geluksgevoelens en oprechte dankbaarheid.
  • Een sterke neiging om mondhoeken op te trekken, ook wel (glim-)lachen genoemd.

Waarschuwing:

De impact van Nature Quest kan zo groot zijn dat het doordringt in alle cellen van het lichaam. Dit kan tot gevolg hebben dat deze ervaring nooit meer kan worden uitgewist en alle gevolgen en ontwenningsverschijnselen blijvend zullen zijn.

Mei 2017 – Anita Boes

N.B. Deze gebruiksaanwijzing kan veel herkenning veroorzaken, maar is tevens een persoonlijke ervaring van de onvergetelijke ervaring van 3 nachten en dagen Nature Quest

18485885_1413595648700494_5817215597722587742_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share